علت سر و صدای لباسشویی

علت سر و صدای لباسشویی

علت سر و صدای لباسشویی

چرا لباسشویی صدا میده، معرفی دلایل و راه‌حل‌های رفع آن

شاید شما هم با این مشکل روبرو شدهاید که پس از مدتی در هنگام کار کردن آن لباسشویی شما سرو صدای زیادی در هنگام سیر شستشو دارد که این صدا خیلی گوش خراش است. شاید برای شماهم سوال شده باشد که علت سر و صدای لباسشویی شما چیست، ما د رادامه این مقاله دلایل اصلی بروز سر و صدای لباسشویی و دلایل بروز آن ها را باهم بررسی میکنیم و به برطرف کردن سر و صدای لباسشویی میپردازیم.

قبل از اینکه دنبال علت سر و صدای لباسشویی باشیم باید بررسی کنیم که صدای لباسشویی به چه شکل است، زیرا دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد که هر نوع صدا مخصوص به خرابی قطعه خاصی است. در ادامه با انواع صدای گوش خراش لباسشویی آشنا میشویم و بعد از به برطرف کردن مشکلات بروز داده شده میپردازیم. در صورت خرابی قطعات میتوانید به نمایندگی تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید و قطعه اصلی و فابریک را جایگزین قطعه خراب کنید.

تعویض قطعات لباسشویی نیاز به تخصص بالایی دارد به همین علت بهتر است که در صورت خرابی قطعه به صورتی ان قطعه نیاز به تعویض دارد میتوانید با نمایندگی تعمیرگاه مجاز تماس بگیرید و با در میان گزاشتن مشکل خود با مشاوران ما در خواست تکنسین مربوط را بکنید تا ما از نزدیک ترین نمایندگی به محل مشخص شده شما  اعزام نماییم تا در برطرف کردن مشکل بروز داده شده در دستگاه شما به شما کمک کند.

چرا لباسشویی صدا میده، معرفی دلایل و راه‌حل‌های رفع آن

انواع صدا در لباسشویی

صدای خرخر کردن ماشین لباسشویی

شاید این اتفاق برای شماهم افتاده باشد ماشین لباسشویی شما صدای خر خر می دهد این صدا به دلیل این رخ داده است که لوله تخلیه لباسشویی مسدود شده است، اما این گرفتگی بطوری نیست که لوله تخلیه را کاملاً مسدود کتد در صورت بروز این مشکل باید هرچه زودتر به فکر برطرف کردن این مشکل شوید زیرا در صورت برطرف نکردن این مشکل باعث بروز خسارات بالا در لباسشویی میشود.

صدای کلیکی ماشین لباسشویی

در صورت شنیدن صدای کلیک مانند، این امکان وجود دارد که در یک جسم در واشر تخلیه یا لاستیک دور درب لباسشویی گیر کرده است که این جسم میتواند سکه، کلید، سنجاق یا هر شی دیگری باشد که در جیب های لباس هایتان قرار داده اید و قبل از انداختن لباس در لباسشویی یادتان رفته است آن شی را از جیب خود در بیاورید. در صورت بروز این مشکل با چک حکردن شلنگ تخلیه و واشر درب در صورت گیر کردن جسم خارجی آن را در بیاورید تا این مشکل برطرف شود.

صدای وزوز یا هوووم ماشین لباسشویی

در صورت شنیدن صدای وزوز یا هوووم در لباسشویی، باید پمپ لباسشویی را بررسی کنید. زیرا این امکان وجود دارد که یک شی خارجی در پمپ لباسشویی گیر کرده باشد که در صورت گیر کردن شی خارجی بهتر است پمپ را چک کنید و اگر جسم خارجی در آن گیر کرده باشد آن را در بیاورید زیرا پمپ نمیتواند آن جسم را رد کند و همین موضوع باعث خرابی پمپ لباسشویی میشود و در نهایت باید پمپ لباسشویی را تعویض کنید.

صدای تق تق ماشین لباسشویی

دلیل اصلی شنیدن صدای تق تق در لباسشویی به این دلیل است که در لباسشویی بیش از مقدار مجاز در آن لباس ریخته اید.

اما تق تق کردن لباسشویی دلایل دیگری نیز دارد که شامل خراب شدن بلیرینگ لباسشویی، پولی، و موتور لباسشویی باشد. اما این امکان نیزوجود دارد که شما دوستان عزیز به هنگام تخلیه صدای تق تق را از لباسشویی بسنوید، در صورت بروز این مشکل دو احتمال وجود دارد که یکی از این دلایل گیر کردن یک جسم خارجی در موتور تخلیه است باید آن را چک کنید و در صورت گیر کردن شی خارجی آن را در بیاورید و یا اینکه موتور تخلیه بطور کلی دچار مشکل شدخه باشد.

صدای جیر جیر ماشین لباسشویی

بیشتر افراد از شنیدن صدای جیرجیر در لباسشویی خود نارازی هستند و از شنیدن این صدا شکایت میکنند. اما دلیل صدا دادن لباسشویی به صورت جیرجیر چیست، این دلایل شامل پر کردن لباسشویی بیش از اندازه مجاز، تراز نبود لباسشویی که از دلایل اصلی بروز این مشکل هستند. اما دلایل دیگری نیز در هنگام شنیدن صدای جیر جیر در لباسشویی نیز وجود دارد که این موارد شامل وجود اختلال در کمک فنرها، موتور، کوپلینگ موتور، پمپ تخلیه، دریچه یا شیر ورودی آب و یا خراب بودن لاستیک دور درب لباسشویی که باعث بروز صدای جیرجیر در لباسشویی میشود.

پمپ تخلیه و موتور پمپ

پمپ تخلیه وظیفه پر کردن آب به داخل دیگه لباسشویی و همچنین از پمپ تخلیه برای تخلیه کردن آب به هنگام آبکشی لباسشویی نیز استفاده میشود. اما این امکان وجود دارد که پمپ از طریق تسمه یا موتور حرکت کند و یا این امکان وجود دارد که خودش موتور الکتریکی داشته باشد. منبع اصلی سر و ثدای لباسشویی میتواند از صدای پمپ تخلیه لباسشویی باشد. هنگامی که پمپ تخلیه صدا می دهد یعنی پمپ خراب شده است. برای دسترسی پیدا کردن پمپ تخلیه باید پنل جلویی لباسشویی را باز کیند تا به پمپ تخلیه دسترسی پیدا کنید و آن را به راحتی بررسی کنید. اما بررسی کردن این مشکل نیاز به تخصص بالایی دارد این قطعه را حتما توسط تکنسین متخصص بررسی کنید.

دریچه ورودی آب

در صورتی که صدای زیادی از لباسشویی حس کردید مخصوصا به هنگام پر کردن لباسشویی، این امکان وجود دارد که دریچه وروردی آب دچار اختلال و گرفتگی شده باشد. همچنین این امکان وجود دارد که با گذشت زمان رسوبات معدنی داخل شیر ایجاد شود که باعث گرفتگی و یا تنگ شدن مسیر ورود آب به لباسشویی شود. در صورتی که این مشکل رخ داده باشد، ئر حین سیر کار لباسشویی سر و صدای زیادی را از لباسشویی حس میکنید. در صورت اختلال و یا خرابی دریچه ورودی حتماً باید برای تعویض آن اقدام کنید. تلاش برای تعمیر کردن دریچه لباسشویی نکنید زیرا در صورت جدا کردن دریچه امکان شکستگی آن وجود دارد.

دریچه ورودی آب

کلاچ

کلاچ در لباسشویی این وظیفه را بر عهده دارد که ارتباط بین گیربکس و دیگ داخلی را انجام دهد و این کمک را به دیگ میکند که به تدریج ا زسرعت در چرخش های مناسب استفاده کند. اما همانطور که کلاچ لباسشویی با گذشت زمان کهنه و ضعیف میشود، این امکان وجود دارد که در طول سیر چرخش دیگ یا دقیقا پس از تمام شدن چرخش لباسشویی صدای بلندی را ایجاد میکند. از انجا که کلاچ قابل تعمیر نیست باید در صورت خراب شدن آن را تعویض کنید.

تسمه

تسمه در برخی از ماشین لباسشویی های درب از بالا برای اتصال موتور ماشین لباسشویی به شفت و در اغلب لباسشویی های درب از جلو برای اتصال موتور به سبد شستشو استفاده می شود. این تسمه می‌تواند ساده یا چند ردیفه باشد و معمولاً از جنس پلاستیک ساخته می‌شود. در ماشین لباسشویی درب از جلو معمولاً از تسمه چند ردیفه استفاده می‌شود و طوری طراحی شده است که به‌خوبی در جای خود نصب شود. در ماشین لباسشویی درب از بالا این تسمه معمولاً تک ردیفه با پوشش الیاف است.

کمک فنر

تمامی ماشین لباسشویی هایی که درب آن ها از جلو باز میشوند دارای کمک فنرهایی هستند که از آن ها برای کم کردن و جذب لرزش های لباسشویی هنگام سیر چرخش از آن استفاده میشود. کمک فنرها به قاب پایه و بیرون دیگ وصل هستند که برای دسترسی به کمک فنرها باید پنل جلویی یا عقبی را بردارید تا به کمک فنرها دسترسی پیدا کنید. در صورتی که کمک فنرها دچار اختلال و یا ضعیف شدن آن ها، اکثراً به هنگام چرخش دیگ باعث میشود که لباسشویی صذای بلندی از خود ایجاد کند و در صورتی که خرابی از کمک فنرها باشد و هرجه زودتر برای تعمیر کمک فنرلباسشویی اقدام نکنید باعث میشود که لباسشویی دچار مشکلات بیشتری شود.

تسمه کاهش حرکت دیگ

د ربعضی از مدل هلی لباسشویی که درب آن ها از بالا باز میشود تسمه هایی در آن ها بکار رفته است که آن تسمه ها، تسمه کاهش حرکت نام دارد که برای زیرسازی دیگ به هنگام چرخش استفاده میشود. چهار تسمه در قسمت بالایی دیگ وجود دارد که و هر یک از این تسمه ها به هر گوشه از اتاقک لباسشویی وصل است. جنس این تسمه ها از لاستیک است و این امکان وجود دارد که در همان سیر عادی استفاده از دستگاه از بین بروند. لحظه ای که تسمه ها کش پیدا کنند و یا دچار آسیب شوند، این امکان وجود دارد که دیگ باسشویی در سیر چرخش با اتاقک برخورد داشته و باعث بروز سر و صدای زیاد در لباسشویی شود. در صورتی که بطور پیاپی در لباسشویی بیش از حد مجاز آن لباس بریزید، بر اثر وارد شدن فشار زیاد به این تسمه ها باعث خراب شدن آن ها میشوید.  در آخر این تسمه ها باید تعویض گردد پیشنهاد ما به شما این است که در صورت بروز همچین مشکلی هر چهار تسمه را تعویض کنید.

موتور

یکی دیگر از قطعات اصلی که باعث صدای زیاد لباسشویی میشود، موتور لباسشویی است. موتور متحرک اصلی در لباسشویی هایی که درب آن ها از بالا باز میشوند برای اداره کردن شفت و چرخش سبد شستشو و در برخی از مدل های دیگر برای اداره کردن پمپ استفاده میشود. اما در برخی از لباسشویی هایی که درب آن ها از جلو است موتور متحرک وظیفه به حرکت در آوردن تسمهای که پولی (فولی) سبد شستشو را دارد انجام میدهد. اصلی ترین دلیل که مربوط به خرابی موتور هنگام به شروع کردن به کاز آن این است که صدای هوووم و یا وزوز از موتور به گوش میرسد که در برخی از موارد این صدا به همراه بوی سوختگی است. در صورت بروز چنین مشکلی باید به دقت موتور را بررسی و مورد عیب یابی قرار دهید. در بعضی از موارد موتور قابل تعمیر و در برخی از موارد باید موتور را تعویض کنید.

پولی موتور، پولی شفت و پولی پمپ

در لباسشویی هایی که دارای تسمه هستند، پولی موتور به تسمه متحرک و در برخی دیگر به تسمه پمپ کمک رسانی میکنند. پولی ها میتواننند حجم زیادی از گریس، خاک و خورده لاستیک را تلمبار کنند که در هنگام سسیر کار موتور میتواند صدای جیغ مانند یا ضربه ایجاد کند. در صورتی که لباسشویی شما در هنگام شروع کار، در صورت تخلیه و یا چرخش همچیمن صدایی را دارد، پولی هارا چک کنید، پولی ها باید نشانه هایی از انباشته شدن خاک و یا آسیب دیدگی مورد بررسی فنی قرار گیرد. در صورتی که پولی ها دچار آسیب دیدگی شده اند آن هارا تعویض کنید.

تسمه پمپ

تسمه پمپ لباسشویی هایی که درب آن ها از بالا باز میشود پولی را در پمپ تخلیه به حرکت در می آورد. استفاده مرتب و طولانی مدت میتواند منجر به پوسیدگی و یا پارگی تسمه پمپ شود که میتواند در طول سیر شستشو باعث ایجاد سر و صدای جیغ طور لباسشویی و یا مانند ضربه سنگین شود. این سر و  صدای لباسشویی امکان دارد با بوی سوختگی لاستیک و یا تخلیه لباسشویی همراه باشد. در صورت بروز چنین مشکلی باید تسمه پمپ را تعویض کنید.

تسمه پمپ

بلبرینگ های دیگ

تمام لباسشویی ها دارای لبرینگ هستند هم لباسشویی هایی که درب آن ها از بالا باز میشود و هم لباسشویی هایی که درب آن ها از جلو باز میشوند. بلبرینگ ها این اجازه را به سبد شستشو و یا دیگ داخلی میدهد تا آزادانه بچرخد. استفاده مرتب از لباسشویی، استفاده کردن از مواد شوینده بی کیفیت به صورت طولانی مدت و با ریختن لباس بیش از حد لباسشویی میتواند باعث بروز مشکل در بلبرینگ ها شود که نهایتاً اجازه میدهد که آب به بلبرینگ ها برسد و دلیل شکستن آن ها شود. در صورت در صورت شنیدن صدای ناله مانند یا صدای بلند، عمداً این دو صدا از شکستن بلبرینگ لباسشویی است. معمولا همراه این صدا این امکان وجود دارد که دیگ داخلی بیش از حد بازی کند یا نشتی آب را در نزدیکی محل لاستیک دور دیگ مشاهده میکنید. به این وضوع توجه داشته باشید که در برخی از موارد علت سر و صدای زیاد لباسشویی هنگامی که روی خشک کن است و یا روی دور تند، بلبرینگ ها لباسشویی دچار مشکل شده اند. در صورت بروز همچین مشکلی تکنسینی که برای برطرف کردن مشکل در محل شما حاضر شدهاند به غیر از اینکه بلبرینگ را تعویض میکنند لاستیک دور دیگ را نیز تعویض میکنند.

سه‌نظام نگه‌دارنده درام

در صورتی که شاخه نگه دارنده درام یا حتی یکی از شاخه های آن دچار شکستگی شود، مخصوصاً در سرعت های بالا، درام لنگر میزند همین دلیل باعث میشود تا با دیگ فرعی یا هیتر لباسشویی درگیر شود. برای نظر دادن قطعی که دلیل سر و صدای لباسشویی از این قطعه است باید چلیک و درام را باز نموده و سه نظام را بررسی کنید. یکی دیگر از موضوع های قابل توجه این است که در صورت خرابی این قطعه، بدون شک یاتاقان ها نیز دچار خرد شدگی شده اند. در صورتی که درام در حال چرخش بیش اندازه باشد، هیتر هم دچار آسیب خواهدشد. در صورت شنیدن صدای گوش خراش و غیر طبیعی از لباسشویی لباسشوی را متوقف کرده و با یک تکنسین متخصص تماس میگرید تا مشکل دستگاه را برطرف کند.

گیربکس

این امکان وجود دارد که گیربکس لباسشویی شما قدیمی و یا خراب شده است. گیربکس ها دارای دنده هایی دارند که میتوانند باعث ایجاد سر و صدا در لباسشویی شود. البته این فقط یک احتمال است که احتمال بروز آن کم است. پس میتوانید قبل از تعویض گیربکس لباسشویی، حتما سایر قطعات لباسشویی را بررسی کنید تا دچار مشکل نشده باشد.

برخی از صداها هستند که بطور طبیعی در لباسشویی رخ میدهند مثلا در صورتی که خشک کن لباسشویی در حال کار کردن باشد و سر و صدا کند این یک انر طبیعی است که بر اثر برخورد سگگ کمربند و یا برخورد دگمه های لباس با شیشه و یا سبد خشک کن است که علت سر و صدای لباسشویی میشود. پس تمام صداهای لباسشویی به دلیل نقض فنی فنی و برخی از صداها طبیعی است.

در صورتی که در زمینه علت سر و صدای لباسشویی مشکل داشتید میتوانید به نمایندگی تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید و مشکل خود را برطرف کنید.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها