آموزش تعمیر لباسشویی, قفل شدن درب لباسشویی

قفل شدن درب لباسشویی

قفل شدن درب لباسشویی

قفل شدن درب لباسشویی

پس از اتمام شستشو ی لباس ها یا قبل از آن بنا به دلایلی ممکن است با کشیدن دستگیره، درب ماشین لباسشویی باز نشود، از دلایل قفل شدن درب لباسشویی به شرح زیر می باشد:

  1. فعال بودن قفل کودک
  2. خرابی دستگیره ماشین لباسشویی
  3. گیر کردن لباس ها
  4. خراب شدن میکروسوییچ لباسشویی
  5. داغ شدن بیش از حد موتور لباسشویی
  6. خراب شدن لولای درب ماشین
  7. به اتمام نرسیدن شستشوی لباس ها
  8. شستن لباس ها با وزن بیش از حد استاندارد
  9. خراب شدن برد فرمان لباسشویی
قفل شدن درب لباسشویی

قفل شدن درب لباسشویی

نحوه تعویض قفل درب ماشین لباسشویی

قدم اول :  زبانه ی درب لباسشویی، اولین قسمتی که پیشنهاد می‌کنیم آن را بررسی کنید، این قطعه که عموما از جنس پلاستیک سخت ساخته شده است ممکن است شکسته شده و یا آسیب ببیند. احتمالا در این حالت درب ماشین لباسشویی باز نمی‌شود. با خرید یک زبانه ی جدید، این مشکل را میتوانید برطرف کنید. زبانه ی شکسته را با باز کرده و پیچ ها و فنر متصل آن به درب را باز کرده و زبانه ی جدید را جایگزین کنید.

قدم دوم : اگر زبانه لباسشویی سالم باشد، نوبت به بررسی لولای درب ماشین لباسشویی می ‌رسد. لولا، درب را به لباسشویی متصل میکند و از جنس پلاستیک سخت یا فلز است. خراب شدن یا تنظیم نبودن این قسمت می‌تواند باز شدن درب را با مشکل مواجه کند.

اگر در قسمت لولای درب متوجه مشکلی شدید، پیچ های لولا را بررسی و سفت کنید. اگر لولا طوری تنظیم شده باشد که زبانه درب نتواند وارد سیستم قفل درب شود، تنظیم لولا باید مجددا انجام شود.

اگر مهارتی در این زمینه ندارید، انجام آن را به تعمیرکار متخصص ماشین لباسشویی بسپارید زیرا ممکن است به باز کردن پنل های دستگاه نیاز باشد.

بعد از طی کردن این دو قدم، اگر همچنان در باز شدن درب لباسشویی مشکلی وجود داشته بهتر است قفل درب یا میکروسوئیچ ماشین لباسشویی عوض شود :

  1. کابل ماشین لباسشویی را از برق جدا کنید.
  2. پنل بالا و جلویی لباسشویی و در نهایت تسمه ی دور لاستیک درب لباسشویی را جدا کنید.
  3. حال با باز کردن درب لباسشویی، می توانید پیچ های اطراف قفل لباسشویی را ببینید.
  4. با ابزار مناسب، پیچ‌ها را باز کرده و قفل درب را جدا کنید.
  5. قفل جدید را در جایگاه قفل قبلی گذاشته و پیچ هایش را به خوبی سفت کنید.
  6. اتصالات قفل درب را بررسی کنید و از درستی عملکرد میکروسوئیچ مطمئن شوید.
  7. درب دستگاه را ببندید.
  8. تسمه ی دور لاستیک درب را در جای خود قرار دهید.
  9. پنل بالا و جلویی دستگاه را دوباره نصب کنید.
  10. دستگاه را به برق متصل کرده و استفاده کنید.

نحوه تعویض قفل درب ماشین لباسشویی سامسونگ

میکروسوئیچ

میکروسوئیچ درب که به عنوان قفل وصل کننده ی درب شناخته ‌شده است، یک مکانیسم ایمنی در ماشین لباسشویی هایی است که دربشان از جلو باز می شود، و از باز شدن درب در زمان کار  دستگاه و شستشو جلوگیری میکند.

این سیستم شامل زبانه‌ای که روی درب تعبیه شده و مکانیسم قفل که در پشت پنل جلویی قرار دارد، می‌باشد. مکانیسم قفل شامل یک میکروسویچ و معمولاً یک سیم ‌پیچ قفل‌ کننده و بازکننده یا یک قفل مغناطیس می باشد.

وقتی برنامه ی شستشو شروع می‌شود، کنترل ماشین لباسشویی (برد یا تایمر) میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی را فعال می‌کند تا مانع باز شدن درب لباسشویی شود.

پس از پایان یافتن برنامه‌ی شستشو، و گذشت چند دقیقه قفل مغناطیس میکروسوئیچ لباسشویی غیرفعال شده و درب لباسشویی باز شود. طراحی موتور واکس مغناطیس به شکلی است که سه دقیقه زمان میبرد تا غیرفعال شود.

قفل شدن درب ماشین لباسشویی دوو

خرابی قفل درب

اگر درب ماشین لباسشویی شما بسته نمی شود، در ظاهر مشکلی در دستگیره ی درب وجود ندارد، پس احتمالا قفل درب معیوب شده است. اگر قفل درب، درب را درگیر نکند، درب بسته نمی شود. و در زمانی هم که این اتفاق بیفتد، شما دیگر قادر به شستن لباس هایان نیستید.

در صورتیکه قفل خراب باشد، یا آنطور که باید عمل نکند، بهتر است آن را تعویض کنید. اگر درب قفل نشود، به این معنی است چفت درب شکسته و باید آن را عوض کنید و یا احتمال دارد که مشکل به دلیل مکانیزم قفل درب باشد. اگر در زمان بسته شدن درب، مجبور باشید که خیلی سخت آن را ببندید، احتمالا به قفل درب آسیب می رسانید و ممکن است دیگر درب ماشین لباسشویی باز نشده و کاملا قفل شود. در صورت شکستگی قفل درب، ممکن است برای تعویض آن نیاز به حضور یک متخصص باشد.

قفل شدن درب لباسشویی ال جی

پس از آن که شستشوی لباس ها به اتمام رسید، صفحه ی نمایشگر را بررسی کنید و در صورت وجود عبارت  DOOR  LOCK، در ابتدا چند دقیقه صبر کنید. در غیر این صورت اگر درب ماشین لباسشویی باز نشد بهتر است با تعمیرکار متخصص لباسشویی مشورت کنید تا تعمیر ماشین لباسشویی ال جی شما به بهترین نحو انجام شود.

علت قفل نشدن درب لباسشویی دوو

لولای درب توسط لولا، درب ماشین لباسشویی به بدنه وصل شده است. وظیفه‌ی لولا چرخش راحت درب است. لولای لباسشویی معمولاً از جنس پلاستیک سخت یا فلز است. اگر در زمان باز و بسته کردن درب به مشکلی برخوردید، بهتر است که لولا را بررسی کنید. یکی از دلایلی که ممکن است باعث درست بسته نشدن درب باشد، خراب بودن و یا درست تنظیم نبودن درب روی این لولا است.

محل قرارگیری لولا را با مشاهده ی اینکه پیچ‌ها محکم هستند یا خیر بررسی کنید. در صورتیکه لولای درب از تنظیم صحیح خارج شده باشد، بهتر است آن را طوری تنظیم که گیره درب به راحتی وارد سیستم قفل درب لباسشویی شود.

اگر مشکلی در لوله دیدید بهتر است آن را تعویض کنید. جهت باز کردن قسمتی از لولا که به بدنه ی ماشین لباسشویی وصل شده بهتر است که پنل جلویی و بالایی دستگاه را بیرون آورید.

قفل شدن درب ماشین لباسشویی اسنوا

داغ شدن بیش از حد موتور لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی در هر چرخه بطور کامل نچرخد، ممکن است موتور درایو آن معیوب شده باشد، که باید عوض شود.

در برخی از از ماشین لباسشویی‌ها ، گیربکس اتوماتیک کلاچ ممکن است خراب شده باشد، که باید توسط یک تعمیرکار متخصص مجرب تعمیر شود. مسائل و مشکلات مربوط به ماشین‌های لباسشویی به طور کلی تنها به چند بخش محدود می‌شوند، که بسیاری از آنها به موتور مربوط هستند.

موتور لباسشویی باعث کار کردن اجزای ماشین لباسشویی می شوند، به این منظور آب داخل ماشین لباسشویی پمپ شود، و ماشین بچرخد، آب تخلیه شود و همینطور لباس‌ها خشک شوند. برخی از قطعات کوچکتر و ارزان را خودتان میتوانید تعمیر کنید، اما بهتر است تعمیر ماشین لباسشویی و تعویض بخش‌های بزرگتر را به دستان حرفه‌ای ها بسپارید.

قفل شدن درب لباسشویی

قفل شدن درب لباسشویی

طریقه بازکردن درب ماشین لباسشویی

درب لباسشویی بلافاصله پس از بسته شدن و اعمال دستورات روی صفحه کلید تنظیمات آن به وسیله سنسورهای موجود در دور درب آن قفل می شود و تا پایان فرآیند شست و شو باز نمی شود، این امر به منظور خارج نشدن آب داغ از درون دیگ لباسشویی ایجاد شده است.

بعد از اتمام فرآیند شستشو و اتمام چرخش در ماشین لباسشویی، آب های درون دیگ لباسشویی باید بطور کامل تخلیه شوند.

  • پس از اینکه آب از دیگ لباسشویی تخلیه شد به صورت خودکار سنسورهای درب ماشین لباسشویی باز می شوند.
  • و در این حالت به راحتی و با کشیدن شاسی درب ماشین لباسشویی می توانید اقدام به باز کردن آن کنید.
  • توجه کنید که جهت باز کردن درب لباسشویی نیازی نیست که درب لباسشویی را با فشار به سمت خود بکشید، باز نشدن خودکار درب میتواند به دنبال ادامه داشتن فرآیند تخلیه ی آب پیش آمده باشد.

دلیل قفل شدن درب ماشین لباسشویی و راهکارهای رفع مشکل

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها