تعمیر لباسشویی, تعمیر لباسشویی دوو

علت بوی سوختگی لباسشویی دوو

علت بوی سوختگی لباسشویی دوو

همواره استفاده از محصولات برقی و لوازم خانگی هوشمند با چالش‌های به خصوصی همراه است که ما را مجبور می‌کند جهت رفع مشکل و نقص به وجود آمده به دنبال چاره باشیم. از شکایت‌های معمول مصرف‌کنندگان ماشین لباسشویی دوو ، استشمام بوی سوختگی یا بویی مشابه آن در هنگام روشن کردن ماشین لباسشویی است. در این مقاله از مرکز خدمات تعمیرات دوو به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چه مجموعه عواملی موجب تولید بوی نامطبوع سوختگی در ماشین لباسشویی دوو می‌شود.

بوی سوختگی یکی از ناخوشایندترین مشکلات مربوط به ماشین لباسشویی است که گاهی موجب خراب و غیرقابل استفاده شدن لباس‌ها می‌شود. در صورتی که در رفع این مشکل اهمالی صورت بگیرد و به‌سرعت بررسی نشود، حتی خطر بروز حوادثی مثل انفجار ماشین لباسشویی و آتش‌سوزی نیز وجود دارد.

قطعات مختلف تشکیل‌دهنده‌ ماشین لباسشویی دوو، اعم از قسمت‌های متحرک یا پلاستیک‌های محافظت‌کننده و ایمنی ممکن است در طول زمان و استفاده بیش از حد، فرسوده، شل یا رسوبی شوند. این موارد موجب ایجاد اصطکاک ناخواسته در این قطعات و ایجاد بوی سوختن در حین فعالیت ماشین لباسشویی می‌شوند. در هنگام بروز این مشکل خوب است که اجزای متحرک ماشین لباسشویی دوو را به‌خوبی بررسی کرد تا بتوان دلیل بوی سوختگی و راه رفع آن را تشخیص داد.

فاکتورهای مؤثر در ایجاد بوی سوختگی دستگاه

نقص و خرابی هر کدام از مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، می‌تواند در بروز سوختگی یا ایجاد دود و بوی سوختگی از ماشین لباسشویی دوو تأثیرگذار باشد.

  • موتور ماشین لباسشویی
  • تسمه‌ها و قرقره‌ها
  • سیم‌کشی
  • المنت ماشین لباسشویی
  • دوشاخه برق
  • برق و اتصالات الکتریکی
  • موتور ماشین لباسشویی

زمانی که موتور ماشین لباسشویی متحمل فشار بالایی گردد، ممکن است این فشار در طولانی‌مدت منجر به نیم‌سوز شدن موتور دستگاه شود. عواملی نظیر پر کردن محفظه ماشین لباسشویی از حجم بالای لباس (بیش از ظرفیت استاندارد ماشین لباسشویی) یا روشن ماندن دستگاه برای مدت زمان طولانی، می‌توانند در نیم‌سوز شدن موتور ماشین لباسشویی دوو تأثیرگذار باشند. در این حالت‌ها، موتور فشار سنگینی را تحمل خواهد کرد که در نهایت منجر به تولید بوی سوختگی یا مشابه آن در ماشین لباسشویی می‌شود.

از طرفی دیگر، قرقره‌های دستگاه به شکلی طراحی شده‌اند که با تسمه‌هایی که موتور ماشین لباسشویی را به دیگ یا درام آن متصل می‌کنند در تماس باشند؛ بنابراین بروز اصطکاک اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. با این حال، اگر قرقره موتور متصل به هر یک از اجزای ماشین لباسشویی دچار رسوب، گیرکردن و انسداد شود، می‌تواند اصطکاک و گرمای بیش از اندازه تولید کند که در نهایت موجب ایجاد بوی سوختگی از ماشین لباسشویی خواهد شد.

انواع تسمه‌های موجود در ماشین لباسشویی دوو

یکی از رایج‌ترین و البته ساده‌ترین دلایل وجود بوی سوختگی از ماشین لباسشویی دوو ، اصطکاک تسمه‌ اطراف دیگ ماشین است. برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی دوو ، یک جفت قطعه لاستیکی بین گیربکس و موتور دارند. اگر بدون هیچ حرکت و چرخشی، بویی شبیه سوختگی لاستیک به مشام شما خورد، شاید نیاز است که این تسمه یا قطعه کمربند مانند را از لحاظ فرسودگی، پارگی و نیاز به تعویض با قطعه سالم بررسی کنید.

تسمه پمپ

در برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی دوو ، پمپ آب به یک تسمه لاستیکی برای به حرکت درآوردن پمپ تخلیه احتیاج دارد. خود تسمه معمولاً به حالت V مانند، در بین موتور و قرقره پمپ تخلیه در گردش است و در آنجا برای باز و بسته کردن پمپ تخلیه عمل می‌کند. در صورتی که بوی سوختن ماشین لباسشویی را از قسمت فاضلاب حس کردید، باید تسمه پمپ را برای عیب‌یابی بررسی کنید.

به‌طور کلی اگر این قطعه از ماشین لباسشویی دوو تحت تأثیر عوامل مختلف از حالت نرمال خود خارج شود، یعنی خیلی محکم و سفت یا خیلی شل و آویزان باشد، باعث جابجایی موقعیت تسمه در ماشین لباسشویی، ایجاد اصطکاک و در نهایت ایجاد بوی سوختگی می‌شود.

نواقص موجود در سیم‌کشی

در ساختار تولیدی ماشین لباسشویی دوو، سیم‌کشی‌های مختلفی برای مرتبط کردن بخش‌ها و قطعات مختلف دستگاه وجود دارد. برخی از این سیم‌ها و کابل‌ها در کنار موتور و المنت ماشین لباسشویی قرار می‌گیرند. در صورتی که موتور تحت فشار قرار بگیرد و در اثر استفاده بیش از حد به‌اصطلاح داغ کند، این حرارت ممکن است به سیم‌کشی‌ها و اتصالات الکتریکی دیگر نیز منتقل شود یا با آن‌ها اصطکاک داشته باشد. نتیجه این اصطکاک معمولاً آمدن بوی سوختگی از ماشین لباسشویی است.

المنت ماشین لباسشویی دوو

یکی از قسمت‌های المنت که ممکن است موجب تولید بوی ناخوشایند سوختگی شود، قسمت لاستیکی المنت است که در اثر داغ شدن بیش از حد المنت و انتقال این گرما به قطعه پلاستیکی آن ایجاد می‌شود.

علت بوی سوختگی لباسشویی دوو

دوشاخه برق

دوشاخه برق ماشین لباسشویی خود را از لحاظ صحت سیم‌پیچ و روکش‌ها بررسی کنید. اگر روکش‌های دوشاخه از جنس بی‌کیفیت باشند، ممکن است پس از چند ساعت استفاده و روشن نگه‌داشتن ماشین لباسشویی، بوی سوختگی ایجاد کنند. البته گاهی نیز این احتمال وجود دارد که قطعه پلاستیکی اطراف پریز برقی که ماشین لباسشویی به آن متصل می‌شود، در اثر حرارت جرقه و اصطکاک، ذوب شده باشد که در اثر آن بوی سوختگی حس شود.

برق و اتصالات الکتریکی

خوب است بدانید که همه بوهای سوختگی از ماشین لباسشویی دوو، یکسان نیستند. برای مثال اگر بوی سوختگی‌ که از ماشین لباسشویی می‌آید، الکتریکی باشد و به بوی سوختن لاستیک شباهتی نداشته باشد، ممکن است نشان‌دهنده نشت آب به قطعات و مدارهای الکتریکی و ایجاد جرقه و بوی سوختگی شود.
برای رفع بوی سوختگی ناشی از ماشین لباسشویی دوو چه باید کرد؟

اقداماتی که در هنگام احساس بوی سوختگی از ماشین لباسشویی دوو باید انجام دهید بسیار آسان است. ماشین لباسشویی را از برق بکشید و سپس آن را به پشت خم کنید یا درب بالایی آن را باز کنید تا به قسمت انتهایی آن دسترسی پیدا کنید. در مطلب زیر به چهار مورد از ساده‌ترین اقداماتی که در هنگام مواجهه با بوی سوختگی از ماشین لباسشویی دوو خود، می‌توانید جهت عیب‌یابی انجام دهید می‌پردازیم.

1-بررسی و تعویض تسمه

برای دسترسی به تسمه درام ماشین لباسشویی، می‌توان دستگاه را به سمت آن چرخاند و از پایین به بالا به آن نگاه کرد. همان‌طور که اشاره کردیم، این احتمال وجود دارد که موتور و گیربکس ماشین لباسشویی نیز دارای یک جفت لاستیکی باشند که در همین بازرسی می‌توانید آن‌ها را نیز چک کنید. اگر تسمه لاستیکی یا کوپلر فرسوده یا شکسته شده است، لازم است که یک تسمه جدید تهیه کرده و آن را با تسمه معیوب جابجا کنید.

2-بررسی نشتی ماشین لباسشویی

در ابتدا توصیه می‌کنیم که در صورت امکان از تعمیرکاران دوره دیده این حوزه کمک بگیرید اما در غیر این صورت خود شما نیز می‌توانید درب بالایی ماشین لباسشویی را با یک چاقوی مناسب یا پیچ‌گوشتی سر صاف باز کنید و سپس قطعات و مدارهای الکتریکی را از لحاظ احتمال ریختن آب روی آن‌ها به‌خوبی بازرسی کنید. در اغلب مواقع قادر خواهید بود که نشتی به وجود آمده را برطرف کنید. ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، ترمیم یا تعویض شلنگ یا لوله ورودی و تخلیه آب است. هرگونه آسیب و گرفتگی را در لوله‌ها و شلنگ‌ها چک کنید.

3- جابجایی یا تعویض تسمه پمپ

ممکن است که تسمه پمپ کوچکی که موتور ماشین لباسشویی را به منفذ پمپ تخلیه منتقل می‌کند، نیاز به جابجایی یا تعویض داشته باشد. تسمه از موتور خارج می‌شود و ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد و فرسوده بودن دچار پارگی شود و از بین برود. اگر این قطعه آسیب دیده است، بهتر است قبل از بروز خطرات جدی‌تر آن را تعویض کنید.

تسمه همچنین می‌تواند از سیستم قرقره‌ای که آن را در جای خود نگه می‌دارد، جدا یا شل شود و باعث ایجاد اصطکاک شود که در نهایت بوی سوختگی را در ماشین لباسشویی تولید می‌کند. کاری که لازم است انجام دهید آسان است؛ کافی است که تسمه را مجدداً روی کانال و مسیر قرقره قرار دهید.

۴-تعویض یا پاکسازی قرقره‌ها

قرقره‌ها برای کنترل اصطکاک میان تسمه‌های متصل شده به موتور ماشین لباسشویی تعبیه شده‌اند. اگر این قرقره‌ها آسیب ببینند، فرسوده شوند یا بیش از اندازه کثیف و رسوبی شوند طوری که حرکت آن‌ها باعث ایجاد اصطکاک بالا شود، می‌توانند بوی سوختگی از ماشین لباسشویی تولید کنند. قرقره‌ها از قسمت زیرین ماشین لباسشویی دوو قابل‌دسترسی هستند. روکش‌هایی در اطراف تسمه‌ها تا مسیر رسیدن به وان ماشین لباسشویی و پمپ تخلیه وجود دارند؛ سعی کنید آن‌ها را از هرگونه زباله و جرم تمیز کنید. اگر در هنگام جابجایی ماشین لباسشویی، متوجه وجود تکه‌هایی از لاستیک یا قطعات و خرده‌ریزه‌های پلاستیکی در قسمت زیرین آن شدید، زمان تعویض قرقره‌ها و تسمه‌ها فرا رسیده است.

جلوگیری از بوی سوختگی از ماشین لباسشویی دوو

تعمیرگاه مجاز در این مقاله به تشریح یکی از متداول‌ترین مشکلات و شکایت‌های مشتریان حین استفاده از ماشین لباسشویی، یعنی بوی سوختگی از ماشین لباسشویی دوو پرداختیم. همان‌طور که گفتیم بوی سوختگی ممکن است نشانه سوختن و یا از کار افتادن اصلی‌ترین قطعات دستگاه باشد؛ بنابراین به هیچ وجه این نشانه را نادیده نگیرید و به‌ محض احساس بوی سوختگی از ماشین لباسشویی دوو، آن را از برق کشیده و تحت هیچ شرایطی مجدد از آن کار نکشید و از یک تعمیرکار متخصص در زمینه تعمیر لباسشویی دوو کمک بخواهید تا مشکل دستگاه شما را برطرف کند. بی‌توجهی به تعمیر ماشین لباسشویی ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری برای شما به بار بیاورد.

مطالب مرتبط

5 5 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها